Parę lat temu zebrałem w jednym miejscu kluczowe pytania dotyczące innowacyjnego produktu, jakie powinien sobie zadać każdy przedsiębiorca, innowator czy właściciel startupu. A jako że obecnie owa checklista nie jest nigdzie opublikowana, postanowiłem raz jeszcze, z małymi modyfikacjami, umieścić ją na blogu. Pytania są krótkie, zwięzłe, a ich celem jest uruchomienie wyobraźni i skłonienie do przemyśleń, a także znalezienie tego, co jest unikalne w naszym pomyśle na biznes czy produkt. Zapraszam.
- Czy pomysł zrodził się na bazie konkretnego, powszechnego i nierozwiązanego dotąd problemu?
- Czy Twój pomysł faktycznie rozwiązuje konkretny problem? Czy tylko Tobie się tak wydaje?
- Czy problem, który zamierzasz rozwiązać, naprawdę istnieje?
- Jak zlokalizowałeś ten problem? Przypadkiem? Czy na bazie gruntownych analiz i bogatego doświadczenia branżowego?
- Jakiego rodzaju dowód społeczny posiadasz, by poprzeć swoją tezę?
- Czy ktoś przed Tobą już nie wprowadził identycznego produktu lub usługi w ostatnim czasie? Codziennie pojawia się przecież tak dużo nowych usług, produktów i serwisów internetowych, że mogłeś to przeoczyć.
- Czy problem, który masz na myśli, przeszkadza Ci na co dzień, dlatego masz dodatkową motywację, by ułatwić sobie i innym życie?
- Czy uważasz, że znalezienie całościowego rozwiązania dla tego problemu jest w ogóle możliwe?
- Czy jednak Twoje rozwiązanie dotyczy tylko części większego problemu?
- Czy potrafisz wyjaśnić całą koncepcję w jednym zdaniu? Tak aby potencjalny inwestor zrozumiał, o co chodzi w twoim pomyśle?
- Ile czasu zajęło Ci dopracowanie koncepcji? Tydzień, miesiąc, rok?
- Jakie kroki podejmiesz, jeśli Twój pomysł zostanie odrzucony lub wręcz wyśmiany przez potencjalnych inwestorów? Zrezygnujesz, poddasz się, czy nadal będziesz uważał, że masz dobre podstawy, by nadal nad nim pracować?
- Czy pomysł ma jakikolwiek potencjał na zyskanie rozgłosu w naturalny sposób, najlepiej na bazie marketingu szeptanego? Czy ma to coś, co sprawia, że wieść o nim może rozejść się błyskawicznie wśród znajomych i ich dalszych znajomych?
- W jakim sensie pomysł jest zaskakujący czy kontrowersyjny? Czy nie jest to kolejny nudny produkt, który nie przebije się wśród coraz większej konkurencji?
- Czy jest niezwykle użyteczny i czy po jego wejściu na rynek, użytkownicy nie będą wręcz mogli bez niego funkcjonować?
- Czy użytkownicy będą mogli nim się dzielić lub wykorzystać go do pracy grupowej?
- Czy pomysł ma szansę pozyskać inwestora, lub inaczej – czy należy do kategorii projektów, które najczęściej są finansowane przez Aniołów Biznesu czy fundusze VC?
- Czy jest już rynek na ten produkt czy usługę? Czy nie jest aby za wcześnie? Czy rynek dojrzewa i będzie gotowy na tego typu usługi czy produkty dopiero za jakiś czas? Rok? Dwa?
- Co w Twoim produkcie czy usłudze jest takiego, co ułatwi życie jego nabywcom czy użytkownikom? I właśnie tym pokonasz obecną i przyszłą konkurencję? A jeśli nie tym, to w takim razie na czym dokładnie będzie polegała Twoja przewaga konkurencyjna?
- Czy Twój pomysł to oczywiste rozwiązanie dla powszechnego problemu?
- Jak dużo płacą obecnie klienci za podobne rozwiązania?
- Czy Twój pomysł ma szansę wprowadzić na rynek usługę lub produkt, które wypełniają ogromną lukę? A klienci wręcz czekają, by ktoś to wymyślił i zaczął sprzedawać?
- O czym dyskutują obecnie potencjalni klienci na Twoim docelowym rynku? Jesteś na bieżąco? Social media? Wiesz wszystko o swoich potencjalnych klientach?
- Czy Twój pomysł to jedynie kopia istniejących rozwiązań?
- Kto może obiektywnie potwierdzić, że Twój pomysł warto rozwijać dalej? Z kim na ten temat rozmawiałeś?
Oczywistym jest, że to nie wszystkie pytania, ale są tu z pewnością ujęte te, od których można zacząć testowanie sensowności swojego pomysłu. Powodzenia!