25 kluczowych pytań do innowatorów i startupowców

Parę lat temu zebrałem w jednym miejscu kluczowe pytania dotyczące innowacyjnego produktu, jakie powinien sobie zadać każdy przedsiębiorca, innowator czy właściciel startupu. A jako że obecnie owa checklista nie jest nigdzie opublikowana, postanowiłem raz jeszcze, z małymi modyfikacjami, umieścić ją na blogu. Pytania są krótkie, zwięzłe, a ich celem jest uruchomienie wyobraźni i skłonienie do przemyśleń, a także znalezienie tego, co jest unikalne w naszym pomyśle na biznes czy produkt. Zapraszam.

  1. Czy pomysł zrodził się na bazie konkretnego, powszechnego i nierozwiązanego dotąd problemu?
  2. Czy Twój pomysł faktycznie rozwiązuje konkretny problem? Czy tylko Tobie się tak wydaje?
  3. Czy problem, który zamierzasz rozwiązać, naprawdę istnieje?
  4. Jak zlokalizowałeś ten problem? Przypadkiem? Czy na bazie gruntownych analiz i bogatego doświadczenia branżowego?
  5. Jakiego rodzaju dowód społeczny posiadasz, by poprzeć swoją tezę?
  6. Czy ktoś przed Tobą już nie wprowadził identycznego produktu lub usługi w ostatnim czasie? Codziennie pojawia się przecież tak dużo nowych usług, produktów i serwisów internetowych, że mogłeś to przeoczyć.
  7. Czy problem, który masz na myśli, przeszkadza Ci na co dzień, dlatego masz dodatkową motywację, by ułatwić sobie i innym życie?
  8. Czy uważasz, że znalezienie całościowego rozwiązania dla tego problemu jest w ogóle możliwe?
  9. Czy jednak Twoje rozwiązanie dotyczy tylko części większego problemu?
  10. Czy potrafisz wyjaśnić całą koncepcję w jednym zdaniu? Tak aby potencjalny inwestor zrozumiał, o co chodzi w twoim pomyśle?
  11. Ile czasu zajęło Ci dopracowanie koncepcji? Tydzień, miesiąc, rok?
  12. Jakie kroki podejmiesz, jeśli Twój pomysł zostanie odrzucony lub wręcz wyśmiany przez potencjalnych inwestorów? Zrezygnujesz, poddasz się, czy nadal będziesz uważał, że masz dobre podstawy, by nadal nad nim pracować?
  13. Czy pomysł ma jakikolwiek potencjał na zyskanie rozgłosu w naturalny sposób, najlepiej na bazie marketingu szeptanego? Czy ma to coś, co sprawia, że wieść o nim może rozejść się błyskawicznie wśród znajomych i ich dalszych znajomych?
  14. W jakim sensie pomysł jest zaskakujący czy kontrowersyjny? Czy nie jest to kolejny nudny produkt, który nie przebije się wśród coraz większej konkurencji?
  15. Czy jest niezwykle użyteczny i czy po jego wejściu na rynek, użytkownicy nie będą wręcz mogli bez niego funkcjonować?
  16. Czy użytkownicy będą mogli nim się dzielić lub wykorzystać go do pracy grupowej?
  17. Czy pomysł ma szansę pozyskać inwestora, lub inaczej – czy należy do kategorii projektów, które najczęściej są finansowane przez Aniołów Biznesu czy fundusze VC?
  18. Czy jest już rynek na ten produkt czy usługę? Czy nie jest aby za wcześnie? Czy rynek dojrzewa i będzie gotowy na tego typu usługi czy produkty dopiero za jakiś czas? Rok? Dwa?
  19. Co w Twoim produkcie czy usłudze jest takiego, co ułatwi życie jego nabywcom czy użytkownikom? I właśnie tym pokonasz obecną i przyszłą konkurencję? A jeśli nie tym, to w takim razie na czym dokładnie będzie polegała Twoja przewaga konkurencyjna?
  20. Czy Twój pomysł to oczywiste rozwiązanie dla powszechnego problemu?
  21. Jak dużo płacą obecnie klienci za podobne rozwiązania?
  22. Czy Twój pomysł ma szansę wprowadzić na rynek usługę lub produkt, które wypełniają ogromną lukę? A klienci wręcz czekają, by ktoś to wymyślił i zaczął sprzedawać?
  23. O czym dyskutują obecnie potencjalni klienci na Twoim docelowym rynku? Jesteś na bieżąco? Social media? Wiesz wszystko o swoich potencjalnych klientach?
  24. Czy Twój pomysł to jedynie kopia istniejących rozwiązań?
  25. Kto może obiektywnie potwierdzić, że Twój pomysł warto rozwijać dalej? Z kim na ten temat rozmawiałeś?

Oczywistym jest, że to nie wszystkie pytania, ale są tu z pewnością ujęte te, od których można zacząć testowanie sensowności swojego pomysłu. Powodzenia!

Wojciech Głąbiński