Weryfikacja hipotez w biznesie

Strategie biznesowe

Czy inspirująca książka biznesowa może okazać się zarazem rzetelnie napisaną książką popularnonaukową? Jak do tej pory, nie udało mi się takiej znaleźć. Powód jest banalny, choć dla wielu z pewnością zaskakujący bądź trudny do zaakceptowania. Jest nim fakt, iż wszelkie metodologie biznesowe opierają się na mało wiarygodnych przesłankach.

Autorami najbardziej znanych strategii biznesowych są zazwyczaj sami przedsiębiorcy, a więc wiedza wypływa z jednostkowego doświadczenia (ileż to książek zostało napisanych przez prezesów największych firm), oraz autorzy książek biznesowych, zwani często mianem „authorpreneurs”, czyli biznesmenów, którzy tylko i wyłącznie z pisania książek uczynili intratny biznes, jak choćby Kiyosaki czy Tracy.

Jest jeszcze trzecia grupa – ekonomiści, dziennikarze i wykładowcy szkół biznesu – którzy starają się analizować biznes w szerszym kontekście. Jednak rezultat ich dociekań nie obfituje w uniwersalne prawdy. Jedynie momentami sprawiając wrażenie wiarygodnego przekazu. Mistrzami tak zniekształconego przekazu są dla mnie Malcolm Gladwell, Simon Sinek i Jim Collins. Ostatni z nich „zasłynął” z bestsellera, który tuż po premierze został brutalnie zweryfikowany przez twardą rzeczywistość.

Na styku biznesu i nauki

Dlaczego w ogóle szukam punktów wspólnych dla biznesu i nauki? Cóż, z jednej strony chciałbym uczulić czytelników, by ślepo nie wierzyli w każde słowo wypowiadane przez ich biznesowych guru. Z drugiej strony chciałbym zachęcić tych wszystkich, którzy poważnie myślą o własnej firmie, bądź już są przedsiębiorcami, do zaprzyjaźnienia się z naukowym podejściem do biznesu.

Cała idea sprowadza się w zasadzie do jednej, zasadniczej czynności. Do stawiania hipotez. A następnie do podejmowania działań mających na celu ich weryfikację. Tylko i aż tyle. Na bazie tego założenia wyewoluowały takie pojęcia jak „lean startup” czy „customer development”. Czyli prawdopodobnie najbardziej naukowe strategie dostępne dla każdego przedsiębiorcy.

Niestety, w biznesie mało kto stawia hipotezy i je weryfikuje. Zamiast tego mamy biznes plany, plany sprzedażowe i masę decyzji podejmowanych pod wpływem działania konkurencji, silnych emocji lub, co gorsza, intuicji.

W artykule wykorzystano darmowe zdjęcie z serwisu Freepik.

Wojciech Głąbiński